Семінарське заняття – це вид навчального заняття, на якому викладач організовує обговорення студентами питань з попереднього визначення тем робочою навчальною програмою. Семінарські заняття проводяться у формі бесіди (просемінар), рецензування та обговорення рефератів і доповідей, дискусій.
Особливим видом семінарського заняття є спецсемінар, що практикується на старших курсах із фахових навчальних дисциплін та дисциплін професійної підготовки.
Семінари сприяють розвитку творчої самостійності студентів, поглиблюють їх інтерес до науки і наукових досліджень, виховують такт, розвивають культуру мови та навички публічного виступу, участі в дискусії.
Семінарське заняття проводиться в складі академічної групи.
Проведення семінарського заняття передбачає обов’язкове підведення викладачем підсумків обговорення теми та оцінювання участі в ньому студентів. Участь студентів у семінарських заняттях враховується при виставленні підсумкової оцінки з відповідної навчальної дисципліни.
Семінарське заняття проводиться, коли студенти одержали базисні знання з теми. Вирішується три задачі: контролююча, розвиваюча, навчальна.
Студенти засвоюють такі розумові операції, як аналіз, синтез, конкуренція, порівняння і т.д.
План доводиться до відома студентів за 5-7 днів до проведення семінару. Складається з трьох-чотирьох вузлових питань, двох-трьох реферативних повідомлень, короткого списку (по 1-2 посібника) основної й довідкової літератури. Не можна вимагати від студентів тільки відтворення прочитаного матеріалу, на семінарі треба вирішувати проблемні питання, які були поставлені під час лекцій.
Уникати традиційного опитування (запитання-відповідь).
По кожному з вузлових питань, запропонованих студентам для підготовки вдома, необхідно створити “банк проблем”:
- проблемні питання;
- аналіз конкретних ситуацій;
- доказ версій, прогнозів.
Питання семінару мають бути у формі називного речення. У кожному конкретному випадку викладач сам вирішує, які питання внести в план; одне з цих питань може охоплювати або всю тему одного із занять, або одне із питань лекцій, чи питання самостійного вивчення.
Теми реферативних повідомлень не повинні повторювати матеріал 4-х основних питань. Це повідомлення студенти готують самостійно за додатковою літературою.
За дидактичними цілями семінари поділяють на:
– контрольні та залікові семінари;
– аналітичні семінари;
– семінар з поглиблення, узагальнення та систематизації знань;
– семінар щодо дослідження фундаментальних освітніх об’єктів;
– семінар з подання та захисту освітніх результатів тощо.
За формою та методами проведення розрізняють:
– вступні, оглядові, самоорганізуючі, пошукові семінари;
– індивідуальні та групові семінари;
– семінари-проекти;
– семінари з розв’язування ситуативних, проблемних завдань – задач;
– семінар – круглий стіл”;
– семінар-ділова гра тощо.
За домінуючими формами комунікації студентів евристичні семінари спираються на такі види навчальної роботи: індивідуальну; парну; групову; колективну.
Башкатова Н.М., методист коледжу